ALLMÄNNA VILLKOR Picsmart AB, org.nr. 559057-7655 (”Picsmart”) driver
webbsidan Picsmart.se. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om
Bolaget framgår på Webbsidan. Via Webbsidan kan du köpa varor från
Bolagets partners (”Partners”).
-
Allmänt
-
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) är tillämpliga för alla som
genomför köp av varor och tjänster från Bolaget och bolagets
partners (”Kund”).
-
Kund godkänner dessa Villkor samt Bolagets Integritetspolicy i
samband med köp via Webbsidan.
-
Genom att godkänna Picsmarts Villkor verifierar Kunden att hen har
fyllt 18 år, är myndig och har full juridisk rätt att ingå avtal med
annan part. Picsmart accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp
till personer under 18 år. Picsmart förbehåller sig rätten att i
enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning om Kunden nekas
att genomföra köpet av Picsmarts betalningsförmedlare, att Picsmart
misstänker att Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter eller det
finns andra sakliga skäl. I det fall person måste ha förmyndares
samtycke för att kunna registreras som Kund på Picsmart måste
samtycke lämnas av förmyndare till Picsmart före registrering genom
att kontakta Picsmarts kundtjänst (se Webbsidan för
kontaktinformation).
-
Picsmart reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild-
och skrivfel på Webbsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller
innehållsförteckningen, felaktiga priser, felaktigt maxantal vid
beställning av en vara, eller felaktig information angående om en
vara finns i lager. Picsmart har rätt att korrigera sådana
eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som
helst. All bildinformation på Webbsidan ska uteslutande ses som
illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det
antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner
eller ursprung. Picsmart ansvarar inte för information inklusive
bilder på Webbsidan som kommer från tredje part.
-
Webbsidan ägs av Picsmart AB. Innehållet på Webbsidan ägs av
Picsmart AB. Informationen är skyddad genom bland annat
immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att
varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design,
layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte
får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från
Picsmart.
-
Avtal och Beställning
-
För att kunna göra ett köp via Webbsidan måste Kunden acceptera
Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att
följa Villkoren i sin helhet, samt bekräftar att hen tagit del av
informationen i vår Integritetspolicy och vår Cookiepolicy.
-
När Kunden slutfört en beställning av Picsmart kommer Picsmart att
bekräfta Kundens beställning. Ett avtal om köp av Picsmart ingås
först när Picsmart slutligt bekräftat Kundens beställning. Picsmart
uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella
kontakter med Picsmarts kundtjänst. Picsmart förbehåller sig dock
rätten att ändra eller avboka Kundens bekräftade order fram till
dess att ordern har levererats, om leveranshinder uppstår och detta
hinder orsakats av omständighet utanför Picsmarts kontroll
exempelvis enligt punkterna 1.3 (Kunds betalningsförmåga eller
vilseledande information), 1.4 (slutförsäljning eller bild-
och/eller skrivfel)
eller 10 (Force Majeure).
-
Kunden kan lägga, ändra i och avboka order fram till den stopptid
som gäller för den valda leveranstiden. En order som består av varor
köpta via Picsmart kan ha olika stopptider för respektive del.
Stopptiden är normalt fram till en timme innan vald leveranstid, men
undantag förekommer. De vanligaste undantagen är Specialprodukter
(såsom t.ex. färdiga matkassar, skaldjur och vissa bageriprodukter)
- dessa måste avbokas minst 2 dagar före leveransdagen.
-
Varor, priser, avgifter och betalning
-
Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms om inget annat
anges. Priserna inkluderar inte avgifter (som för exempelvis frakt,
faktura etc.) som anges separat. Picsmart säljer både viktvaror och
till fast pris. På Webbsidan anges en indikativ vikt och ibland
pris. Picsmarts kundlöfte är att vikten på den levererade produkten
ska vara i nivå med den indikativa vikten, men i undantagsfall kan
den variera med +/- 10%.
-
Picsmarts målsättning är att alltid leverera fräscha varor med bra
hållbarhet. De varor Kunden kan lägga i varukorgen finns vid
beställningstillfället i Picsmarts Partners lager, lagersaldot kan
dock ändras fram till att orden plockas för leverans. I det fall
Kundens beställda vara inte finns i lager väljer Picsmart en
motsvarande vara. Picsmarts ambition är att tillfråga Kunden om
Kunden godtar ersättningsvaran men det kan inte garanteras att så
alltid sker. Picsmart reserverar 15% av köpsumman
(reservationsbelopp). Det exakta beloppet att betala bestäms av
slutsumman av beställningen inklusive eventuella ersättningsvaror.
-
För de produkter där pant förekommer anges priset exklusive pant om
inte annat anges.
-
Kunden kan betala på Webbsidan genom Klarna Checkout. Kunden kan
välja mellan att;
- Betala senare
-
Betala inom 14 dagar. Inga räntor eller avgifter när du betalar
i tid.
- Betala direkt
- Kort eller bankkonto – Med kort eller
konto kan du betala dina köp snabbt, säkert och enkelt på tre
olika sätt. Du kan ansluta både dina kort och bankkonton till
Klarna när du ska betala något för första gången, eller göra det
i förväg via vår app med hjälp av BankID. Klarna kommer ihåg
dina uppgifter så att du kan handla och betala ännu smidigare
nästa gång.
- Banköverföring – Betala med ditt
bankkonto och godkänn köpet med BankID. Pengarna dras direkt
utan någon registrering hos oss.
- Dras från bankkonto – Pengarna dras
från ditt anslutna konto inom två bankdagar efter
behandlad/skickad order.
-
Kort – Betala med valfritt kort. Pengarna reserveras direkt på
kortet i samband med köpet.
- Dela upp
- Delbetalningsplan – Betala enligt en plan, så
att köpet är fullt betalt efter till exempel 12 månader. Vill du
betala mer en månad går det bra och du kan närsomhelst betala
den resterande skulden.
- Flexibla delbetalningar – Betala ett
minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala
minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet. När du
godkänts kan du hantera dina betalningar och få
betalningspåminnelser i Klarna-appen.
-
Med Klarna Checkout omfattas kunden alltid av Klarnas köparskydd.
Moderna säkerhetsåtgärder skyddar din information för att förhindra
obehöriga köp. Vid frågor kring Klarnas betalalternativ, ta kontakt
med deras kundservice tel 08-120 120 10.
Fullständiga användarvillkor för Klarnas betaltjänster och mer
info hittar du här.
-
Picsmart tar ut en leveranskostnad som beror på Kundens valda
leveransdag, leveransintervall, leveransadress, leveranssätt (tex
via båt), orderstorlek, samt om Kunden är företag eller
privatperson. Leveranskostnaden är minimum 49 kr. Valet av
leveranstid görs av Kunden före Kundens slutliga konfirmation av
order.
-
Leverans och transport
-
Leveransen av Kundens varor sker, om ej annat anges, till den adress
Kunden angivit vid beställning. Vid leverans av alkoholdrycker med
procenthalt över 2,25% eller annan åldersbegränsad produkt måste
leveransen tas emot av en person uppfyller ålderskravet. Kontroll av
legitimation kan ske. Vid leverans av varor som är åldersbegränsade
till 18 respektive 20 år har Picsmart rätt att alltid genomföra
legitimationskontroll. I de fall personen som mottar varorna inte
kan legitimera sig, inte är över 18 respektive 20 år, är berusad
eller en langningssituation misstänks förbehåller sig Picsmart
rätten att inte lämna ut de relevanta varorna. Finns ingen som
mottar leveransen lämnas endast de varor som inte har en
åldersrestriktion utanför dörren. Om det är Kundens första leverans
och betalningen sker mot faktura eller med kredikort måste Kunden på
Picsmarts anmodan visa legitimation och avge signatur för att
Picsmart ska överlämna order. Om Kunden leverans innehåller
alkoholdrycker, eller annan åldersbegränsad produkt kommer denna
inte att lämnas vid Kundens dörr. Det är Kunden som är ansvarig för
att hålla Picsmart uppdaterad om Kundens uppgifter och därmed ge
Picsmart möjlighet att leverera till rätt adress. Det är Kundens
ansvar att se till att Picsmart kan komma fram till dörren. Picsmart
meddelar att varorna är utanför dörren, om varorna riskeras att
förstöras, att kylkedjan bryts, förbehåller sig Picsmart rätten att
returnera varorna. Om Picsmart av någon, av Kunden föranledd,
anledning inte kan leverera varorna till Kunden, debiteras Kunden
för ordern som om den hade levererats
-
Picsmarts ambition är att i) leverera Kundens order inom det
tidsintervall Kunden önskat, och ii) om den estimerade
leveranstidpunkten under leveransdagen ser ut att komma avvika från
det planerade tidsintervallet kontaktar Picsmart Kunden via sms.
-
Varukvalitet och ångerrätt
-
Är det fel på någon vara eller om en vara saknas ska Kunden kontakta
Picsmarts kundtjänst omedelbart. Om en vara saknas eller är skadad
krediteras den felaktiga varan. Picsmarts ansvar är begränsat till
varans värde, samt eventuella returkostnader. Återbetalning kommer
att ske inom 30 dagar. Återbetalningen kommer att ske till Kunden
via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte
annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan
återbetalning.
-
Kunden har i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning rätt
att frånträda köpeavtalet
(utnyttja Kundens ångerrätt) inom 14
dagar från den dag Kunden tar emot varan, eller väsentlig del av
den. Ångerrätten gäller dock inte vid köp av dagligvaror från
Picsmart eller dess partners eller i andra situationer där
uttryckligt undantag finns enligt gällande
konsumentskyddslagstiftning. Ångerrätten gäller under förutsättning
att varan är i väsentligen oförändrat skick och att ingen försegling
brutits.
-
Om Kunden vill utnyttja ångerrätten är det tillräckligt att Kunden
skickar ett meddelande till Picsmart (till exempel per brev eller
e-post) om att Kunden vill utnyttja ångerrätten eller att Kunden
skickar tillbaka varan före fristens utgång. Meddelande om
utnyttjande av ångerrätten skickas till: Email: info@picsmart.se
eller Telefon: 010 – 200 76 68. Kunden ska ange sitt namn, sin
adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer,
fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om Kunden inte vill
använda något av ovan nämnda alternativ för att lämna sitt
meddelande, kan
Kunden använda den standardblankett för
utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram.
-
Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden returfrakten och ansvarar
för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan samt under
returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från
det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till
Picsmart. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i
eventuell originalförpackning.
-
Picsmart betalar snarast tillbaka beloppet, senast inom 30 dagar
från det att Picsmart tagit emot den returnerade varan eller att
Kunden har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett
inlämningskvitto.
Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det
betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat
överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.
På det belopp som ska återbetalas har Picsmart rätt att dra av en
summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans
ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på
att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är
nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
-
Reklamation
-
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande
konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i
beställd vara ska kontakta Picsmart så snart som möjligt efter att
felet upptäckts via de kontaktvägar som anges på Webbsidan.
Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt
felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.
- Picsmart står för returfrakten för godkända reklamationer.
-
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer
Picsmart att kompensera Kunden i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning. Picsmart strävar efter att detta ska
ske inom 30 dagar från det att Picsmart mottagit reklamationen, men
det kan ta längre tid beroende på varans art. Picsmart förbehåller
sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte
är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid
reklamationer följer Picsmart riktlinjer från Allmänna
Reklamationsnämnden, se ARN. Mer information finns på
Konsumentverket.
-
Länkar
-
Picsmart kan länka från Webbsidan till andra webbplatser som ligger
utanför Picsmarts kontroll, och webbplatser utanför Picsmarts
kontroll kan länka till Webbsidan. Picsmart ansvarar inte för
behandling av information eller personuppgifter som Kunden uppger på
andra webbplatser. Kunden bör iaktta försiktighet och läsa
personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbsidan.
-
Force Majeure
-
Picsmart ansvarar inte för förseningar eller inställda leveranser
orsakade av omständigheter som Picsmart inte kunnat råda över, såsom
exempelvis arbetskonflikt, krig, terroristattack, naturkatastrof
eller extrema väderleksförhållanden, eldsvåda, trafikolycka eller
polisavspärrningar, allmän brist på drivmedel/el-drift, ändrad
myndighetsbestämmelse eller inrådan, tekniska problem, fel i
el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller
försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet
som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som
medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan
situation skulle uppstå informerar Picsmart Kunden dels i början och
dels i slutet av tiden för den aktuella situationen.
-
Ändringar av tjänster och Villkoren
-
Picsmart kan utan förvarning till Kund förändra, revidera, ersätta
eller ta bort utan särskilt meddelande de tjänster, liksom
innehållet i dessa tjänster, som Picsmart erbjuder på sin Webbsida.
Picsmart förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när
som helst i tiden och utan att i förväg få Kundens godkännande. Alla
ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbsidan.
Ändringar gäller direkt i samband med att Kunden har accepterat
Villkoren på Webbsidan (görs i samband med att Kunden slutför ett
köp). Picsmart rekommenderar alltid att Kunden håller sig uppdaterad
på Webbsidan regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar
av Villkoren.
-
Överlåtelse
-
Kunden har inte rätt att till annan överlåta sitt medlemskap och
därtill anknutna rättigheter och skyldigheter. Picsmart har dock
rätt att utan samtycke från Kunden, helt eller delvis, överlåta
rättigheter och skyldigheter hänförliga till Villkoren.
-
Ogiltighet
-
Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att
någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller
icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga
bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som
tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som
förklarats
ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av
relevanta ersättningsbestämmelser.
-
Tillämplig lag och tvist
-
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med
Picsmarts kundtjänst. Vid eventuell tvist följer Picsmart beslut
från Allmänna Reklamationsnämnden.
-
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska
tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna
Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol, varvid
Stockholms tingsrätt ska vara första instans.
Picsmarts Allmänna Villkor har uppdaterats 2020-09-27